söndag 5 oktober 2008

Skådebröd

Jag bakade skådebröd i fredags. Min sambo kom hem på kvällen och frågade glatt om brödet blev gott. Jag svarade att det bara var skådebröd som ska vara en prydnad och hans kontring blev: men vad fanken ska det vara bra för ? För att det är fint så klart sa jag och han skakade skrattande på huvudet. En av de få gångerna jag bakar och då är det bara en prydnad :D


Jag gjorde två stora bröd och två mindre.






Det här brödet sprack lite. Jag gröpte ur dem underifrån innan de skulle torkas och när jag tog ut dem ur ugnen hörde jag konstiga ljud...efter en liten stund upptäckte jag att det kom från den här lilla "bullen". Men med lite kontaktlim var den hel och fin igen....det är inte ofta man limmar ett bröd ;D

Nu ska jag grejsa på i köket...jag har nämligen tagit ner överskåpet och ska nu sätta upp hyllor istället och sen ska jag försöka göra fint på dem . Ni får nog se resultatet snart :)
Kram kram

Tillägg 5 okt:
Här är receptet jag använde mig av (det är inte jag som komponerat ihop receptet)...jag hittade det på en blogg för flera månader sedan men jag minns inte vilken blogg det kommer ifrån så jag kan tyvärr inte länka till tjejen som la ut det. Men ett stort tack ska hon ha iaf :)
OBS! Jag gjorde en dubbelsats av degen.
Dekorationsbröd/Skådebröd

deg 1:

2,5 dl ljummet vatten
25 gram jäst
4 dl vetemjöl
2 dl rågsikt

Blanda allt och låt stå över natten.....

deg 2:

3 dl vatten
25 gram jäst
1 msk salt
7,5 dl vetemjöl

Blanda samman vatten och jäst med gårdagens deg.Sedan resten av mjölet.
Låt jäsa, och baka sedan ut bröden i önskad storlek och låt jäsa en stund till! Grädda i 200 grader tills de fått färg, torka sedan i låg temperatur med ugnsluckan öppen.
Ett annat recept som jag hittade när jag letade den glömda bloggen finns här det här kräver ingen surdeg så det kanske är enklare. Ni får testa er fram och berätta gärna vilket recept som var bäst :)

20 kommentarer:

Änglahem sa...

Tihi...stackars gubben din, här trodde han att han skulle få nybakt bröd!*fniss*.

Men hur gjorde du det?*nyfiken*

Ursäkta mig...men jag såg på din svarta tavla där....om tatuering....är det du som ska skaffa dig en? Har alltid önskat mig en men jag är för feg!*aoch!*

Förlåt att jag snokar, men det var ju faktiskt med på fotot*gulp*!

Ha en skön söndag!
Kram, Ulrika

Jenny Oak Fae sa...

Vad BRA det blev, SÅ fina bilder från köket..!

: )

KRAM, Jenny

<3

Jenny Oak Fae sa...

TACK!

Hoppas att den som ska få hjärtat också tycker om det...

KRAM, Jenny

<3

Suz sa...

Haha :)
Tänk om han trott det var riktiga bröd å försökt skära en bit :)
Han hade aldrig låtit dig baka igen... skratt!

Kramisar

♥ Fyra årstider sa...

Skådebröd, hör på namnet vad det ska vara till. Fin blogg du har
Kram Lotta

Levindas Värld sa...

Hej!

Nämen va skoj att du vill ha en bok av mig, va glad jag blir :)

Kan jag mejla dig på info@himlenrunthornet.se?

I så fall kan jag ju mejla bilder på de olika motiven så får du välja ut vilken du vill ha :)

Jasså är det du som har butiken Himlen Runt Hörnet, där var ju jag i somras...hihi!! Fast då var det en karl där, kramis!

Nygammalt sa...

Ha ha, du är för rolig du! Vad besviken han lär ha blivit ;) Men han känner väl dig?! Blev iaf jättebra, sånt skulle man ha haft.

Imorgon blir det hemresa och det är ju frågan hur det ska gå i det här busvädret. ska ju direkt till jobbet, och det är ju väldigt intelligent tänkt, speciellt från den här flygplatsen ;)

Ja ibland är det bra att vara liten ;)

(Ni är tankeläsare ni som ger mig så fint)

Kram.

IKT i min vardag sa...

Hahaha...mannen din kände sig snuvad på nybakat ;-) De blev JÄTTEFINA. Sådana vill jag också göra. Har du ett bra recept? Ser ju så hemtrevligt ut.

Kram

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Stackars stackars maken, men jag antar att han är mer än van vid inredningstilltag;) Jag har inte fejkbakat men det är mycket annat som maken får stå ut med när jag får infall.

Kram Annica

Christelletherese sa...

haha,låter som något jag skulle kunnat göra..Stackars din man=).
Var tvungen och åka iväg och köpa konsoller då jag tyckte det var så fint med dina i dörröppningarna,jättevacker blogg!

Titta gärna in hos mej och var med i min tävling om du vill.

Kram/lantligromantik.com

Pysseljunkie sa...

Hej!
Första gången jag besöker din blogg och jag är såld! :) Du åker upp på min blogglista bums!
Kram Sophie

...med tiden som hjälp-Linda sa...

Skådebröd! Har jag aldrig bakat! Vad fint att kunna ha det framme!!! Riktigt lantlig dekoration!!! //Linda

Levindas Värld sa...

Jag blir lite impad av att man orkar baka skådebröd som man inte ens får mumsa på :)

Jag orkar ju inte ens baka riktigt bröd jag...hihi!

Har skickat mejl till dig nu ja!

kramis!

Anonym sa...

Vad mysigt du har i dina hyllor...nästan som ett dockhem, så sött. Själv har inte ens fått upp några hyllor än.

Jules sa...

Stackars sambon *fnissar*
Det blev jättefina bröd.
Du är så himla pysslig :)
Kram

Lina ♥ C´est la vie sa...

Vad fint det blev då! :) Sånt vill jag med göra.
Kram Lina

Hem och Lycka sa...

*fniss* Männen förstår sig inte på det där ;-) men fint blev det! kram

Nygammalt sa...

Ja det där skulle man förska sig på någon gång =)

Bloggen verkar vara värsta julklappslistan ;)

Ja nu finns det mycket fint sedan du blev sjukskriven. Hoppas att du mår bättre nu.

Självklart var flyget försenat så jag kom 2 timmar försent till jobbet, inte så kul! Men tyvärr alldeles för vanligt.

Kram.

Hemma hos Razzel sa...

Ja han kanske blev lika besviken som min son när han tog en av mina Marianne-muffins (med mint) och spottade ut och frågade; -Varför har du stoppat tandkräm i kakorna???

Lallis - liv och leverne sa...

Tack för recepten:)
Det är ju lite kul ändå .. och fint framförallt.
Jag skulle nog dock få passa mig, för den hungriga 18-åringen hade vält svalt ett stort innan man h an säga
N - som i Nej för tusan!*s*
Kul att hälsa på dig här.
Kram Lallis